Kirjastojärjestelmä päivitetään 5.5. klo 19 alkaen. Päivityksen aikana verkkokirjaston palvelut eivät ole käytössä ja kirjastojen omatoimiaika päättyy 5.5. jo klo 19. Suurin osa kirjastoista on kiinni maanantaina 6.5. Palvelut pyritään palauttamaan 7.5. klo 12 mennessä tai heti kun päivitys on valmistunut. Lisätietoa päivityksestä löydät Ajankohtaista-osion tiedotteesta.

Haku

Hämeenlinnan satama-alueelta

QR-koodi

Tämän aineiston tarjoaa

  • kirjastot.fi

Hämeenlinnan satama-alueelta

Hämeenlinnan laivaranta Rantapuiston laidalla vilkastui 1900-luvun alussa uudelleen rautatien tulon aiheuttaman laman jälkeen. Satamaan valmistui arkkitehti Armas Rankan suunnittelema satamakonttori vuonna 1911. Tuohon aikaan matkustajaliikennettä välittivät mm. Hämeenlinnan höyrylaiva osakeyhtiön laivat Pälkäne ja Kangasala, Adolf Kiutun omistama höyryalus Urho sekä maanviljelijä K. L. Vehoniuksen rakennuttama "komea laiva" Luopioinen I. Hämeenlinnan moottorivene osakeyhtiön moottorivene Nopea palveli maaseutu- ja huvila-asukkaita kaupungin lähiseuduilla: "Mielellään sillä kaupunkilaiset tekevät pieniä virkistysmatkoja ja sen avulla toimittavat pienet asiansa Mierolan ja kaupungin välisillä taipaleilla." Hämeenlinnan satamasta liikennöivät 1920-luvun loppupuolella vielä ainakin Luopioinen I sekä Tyrväntö- ja Hämeenlinna-nimiset laivat. Huviajelulle pääsi pienellä Aulanko-laivalla. 1930-luvulle tultaessa linja-autoliikenne vei kuitenkin matkustajat sisävesilaivoilta.

Tallennettuna: