Kirjastojärjestelmä päivitetään 5.5. klo 19 alkaen. Päivityksen aikana verkkokirjaston palvelut eivät ole käytössä ja kirjastojen omatoimiaika päättyy 5.5. jo klo 19. Suurin osa kirjastoista on kiinni maanantaina 6.5. Palvelut pyritään palauttamaan 7.5. klo 12 mennessä tai heti kun päivitys on valmistunut. Lisätietoa päivityksestä löydät Ajankohtaista-osion tiedotteesta.

Haku

Rautatie Lahdesta Heinolan kautta Jyväskylään

QR-koodi

Rautatie Lahdesta Heinolan kautta Jyväskylään

”Kauppaneuvos Hj. Schildt Ritaristossa ja Aatelissa anoi, että toimitettaisiin Jyväskylästä Leivonmäen, Joutsan, Hartolan, Sysmän ja Heinolan kautta Lahteen tai johonkin muuhun kohtaan Riihimäen – Pietarin radalla johtavan ratasuunnan tarkka koneellinen ja taloudellinen tutkimus ja että sen pohjalla annettaisiin ensiksi kokoontuville Valtiosäädyille Armollinen esitys radan rakentamisesta. Tämän radan tärkeys edellä mainituille pitäjille sekä siihen yleisesti vaurastuvaan viljelykseen nähden, minkä parempi ja nopeampi keskusliike tuottaa, kuin myöskin sen merkitys puhtaasti taloudelliselta kannalta katsoen käypi selville, kun ottaa huomioon, että jos linja vielä enemmän itäiseen suuntaan kulkien yhtyisi Savon rataan, niin siitä seuraisi, että niiden erilaisten tuotteiden kuljetus, joita nämä pitäjät ovat tilaisuudessa myymään, melkoisesti pitenisi. Lahden – Heinolan – Jyväskylän rata muodostaisi miltei suorimman nykyoloissa mahdollisen tien Jyväskylästä Hankoon ja Helsinkiin, lyhentäen matkaa nykyiseen rautatieyhteyteen verraten 73 km. Eduskunta jo marrask. 4 p:nä v. 1909, jo kolmatta vuotta sitten, päätti tästä radasta rataosan Heinola – Lahti rakennettavaksi sekä määrärahan sitä varten myönnettäväksi, samalla tunnustaen Heinolan – Jyväskylän rataosankin sangen tärkeäksi ja lausuen toivomuksen, ettei senkään rakennettavaksi päättämistä enää lykättäisi etäiseen tulevaisuuteen.” Ratasuunnitelma rautatien rakentamiseksi Lahdesta Jyväskylään vuodelta 1912

Tallennettuna: